Det store tyveri

Den vigtigste debat på årets sidste byrådsmøde kom til at dreje sig om det omprioriteringsbidrag, regeringen og dens støttepartier har pålagt kommunerne de næste 3 år. Og ikke mindst hvordan byrådet finder, de 43 millioner kroner omprioriteringsbidraget vil koste Odsherred over 3 år. Enhedslistens byrådsmedlem, Kim Mariegaard, havde dette indlæg i debatten.

Enhedslisten hilser med tilfredshed, at borgmesteren udviste “rettidig omhu” da han d. 24. november sammen med Holger Schou Rasmussen, der er borgmester i Lolland kommune, skrev et Debatindlæg i Politiken “Vi skal skære i kernevelfærden, så Audi’en bliver billigere på Frederiksberg”.

Det er jo det, det drejer sig om, når vi i dag diskuterer, hvordan søren vi får de kommende års budgetter til at hænge sammen efter indførelsen af det forrykte omprioriteringsbidrag. Vi skal skaffe penge, så de velhavende kan få deres dyre legetøj billigere. Så de kan få skattelettelser mv.

I de sidste efterhånden mange år er de sociale uligheder i det danske samfund vokset, derfor bliver en af vores vigtigste opgaver i den proces, vi skal igennem, at passe på kernevelfærden, og ikke skubbe yderligere til det efterhånden ret socialt skæve samfund.

Men omprioriteringsbidraget handler også om kommunalt selvstyre – eller det der er tilbage af det. Ved at kapre så mange af kommunens ressourcer -som regeringen så selv vil omfordele – svækkes kommunernes råderum og autonomi tilsvarende.
Det er temmelig absurd når man tænker på, at indtil for ganske få år siden var Venstre et parti, der var fortaler for det nære samfund og kommunalt selvstyre. Men det var inden Lars Løkke Rasmussens og Claus Hjort Frederiksens misregime.

I Enhedslisten er vi også noget betænkelige ved at finde ressourcerne til at kompensere for omprioriteringsbidraget for både 2017, 18 og 19. Der er to grunde til denne betænkelighed.

For det første ved vi endnu ikke hvor mange ressourcer der trods alt tilbageføres til kommunen i perioden.
For det andet kan “rettidig omhu” vel føre til at vi kan blive taget til indtægt for at “det jo bare er det overflødige fedt” der skæres af de kommunale budgetter. Og overflødigt fedt har vi ikke meget af.

Men det vigtigste lige nu er for Enhedslisten, at sikre at processen om hvordan kommunen håndterer omprioriteringsbidraget bliver en åben, demokratisk proces, hvor kernen i den danske velfærdsmodel prioriteres højest.

Enhedslisten kan derfor nikke ja til den foreslåede procedure, hvis vi kan få garanti for

1) Ingen partier er bundet på bestemte løsninger før der skal tages stilling til det endelige katalog
2) Processen drejer sig ikke kun om at finde besparelser. Alt er i spil. Det vil sige, at der også skal kalkuleres med og laves beregninger på forskellige grader af skattestigninger, indførelse af dækningsbidrag, genindførelse af byggesagsgebyr m.v.

Borgmester Thomas Adelskov gav i sin opsummering af debatten Enhedslisten den ønskede garanti.