Der er travlt ved håndvasken i Odsherred

Medlem af EL-Odsherreds bestyrelse, Peter Bomholt Andersen, havde mandag d. 4. April i Norvestnyt denne kommentar til lukningen af Grevinge Skole.

På forsiden af tirsdagens Nordvestnyt var der en meget interessant artikel af Martin Hoffmann Kønig. Artiklen handler om skolelukningen i Grevinge og demonstrerer hvordan politikerne vasker hænder og gør forældrene ansvarlige for skolelukningen.

I artiklen forklarer nogle af byrådspolitikerne hvorfor de finder det rigtigt at lukke Grevinge skole. Socialdemokraten Felex Pedersen placerer det fulde ansvar for lukningen på forældrekredsen fordi de ikke i fornødent omfang sender deres børn til Grevinge skole. Men hvorfor skulle ansvarlige forældre sende deres børn til en lukningstruet skole? Felex Pedersen forstår åbenbart ikke at bare rygtet om at en skole er lukningstruet vil få mange forældre til at finde en anden skole til deres børn. Felex Pedersen mener tilsyneladende heller ikke at problemerne med at få besat lederstillingen har forbindelse til at skolen de seneste 3 til 4 år har været lukningstruet.

Steen Friis fra Odsherredslisten og Thomas Adelskov fralægger sig også ansvaret for skolelukningen. Steen Friis peger på behovet for besparelser som årsag, mens Borgmester Adelskov er enig med sin partifælle i at det er den manglende forældreopbakning, der er skyld i lukningen.
Politikerne bag forliget om lukningen af Grevinge skole har altså rigtig travlt med at vaske hænder. Det ville klæde politikerne hvis de turde påtage sig deres ansvar både for den proces, der har ført til lukningen af skolen og for selve lukningen.

Men hvorfor er det nu så vigtigt at få lukket Grevinge skole netop nu? Anledningen er angiveligt de besparelser, der er forbundet med omprioriteringsbidraget, men er det nu også årsagen? Det kommer jo ikke som en overraskelse for almindeligt velorienterede borgere at politikerne blot har ventet på en anledning til at flytte børnene fra Grevinge til Asnæs skole.

Borgmesteren og Morten Egeskov fra Venstre er enige om, at der udvises rettidig omhu ved at finde besparelserne til omprioriteringsbidraget for både 2017, -18 og -19 allerede i år.
I politikernes optik er rettidig omhu at undgå besparelser i 2017 hvor der er byrådsvalg. At det måske fører til helt unødvendige besparelser nu, er åbenbart ikke noget problem.

Enhedslisten har som det eneste parti afslået at støtte lukningen af Grevinge skole fordi en lokal skole er nødvendig for at tiltrække og fastholde børnefamilierne samt helt afgørende for opretholdelse fællesskabet og bevarelse af et lokalsamfund.

Peter Bomholt Andersen
Strædet 6