Skolestruktur i Odsherred – Ja tak til omkamp.

Af Alf Theilgaard, bestyrelsesmedlem i Enhedslisten – Odsherred

Når Enhedslisten skal deltage i det kommende byrådsarbejde omkring ny skolestruktur, skal der ikke herske tvivl om vores politik på området:

– De økonomiske tal og beregninger bag det nuværende udspil hviler på et utilstrækkeligt grundlag. Det er både smalt og statisk. Vi ønsker et bredere grundlag, hvor også kvalitet omkring lokalsamfund, børns tilknytning og hele liv, arbejdsmiljø, familieliv mm. indgår, som bestemmende på et dynamisk beregningsgrundlag.

– Forståelsen af skolens undervisning og læring skal ses i et meget større perspektiv. Her skal børns hele liv, hvor lokalsamfundet og omverdenen inddrages, være fundamentet.

– Her skal lærere og ansatte behandles med interesse og respekt i et udviklingsorienteret skolemiljø, hvor forankring og forandring er hinandens forudsætning.

Derfor vil en ny skolestruktur have som forudsætning:

Præcisering af: hvad vil vi med skolen?Inddragelse af lokalsamfund, borgere og de professionelle aktører.Brug og udvikling af kvalitets- og relevanskriterier, så beslutningsgrundlaget har sigte på at udvikle en skole, hvor mennesker og miljø har højeste prioritet.

Enhedslisten Odsherreds

Børne–og ungeudvalg v. Alf Gørup Theilgaard